- Prawo i Budowa : Budownictwo i Nieruchomości - https://prawoibudowa.pl -

Uzupełnienie czy sprostowanie decyzji administracyjnej?

Zaskarżenie decyzji

Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje tryby usuwania wadliwości decyzji administracyjnych, przy czym kluczowa jest ocena, z jaką wadą mamy do czynienia – czy jest to wada istotna czy też nieistotna. W przypadku wad istotnych konieczne będzie zaskarżenie decyzji przy pomocy zwyczajnych bądź nadzwyczajnych środków zaskarżenia. Do usuwania wad nieistotnych służy tryb rektyfikacji decyzji, który  nie prowadzi do wyeliminowania decyzji z obrotu prawnego.

Sprostowanie decyzji

Tryb rektyfikacji decyzji obejmuje sprostowanie, uzupełnienie oraz wykładnię treści decyzji. W pewnych sytuacjach może powstać uzasadniona wątpliwość, czy właściwe jest sprostowanie, czy też uzupełnienie decyzji, ponieważ skorzystanie ze złego trybu może być brzemienne w skutkach np. uniemożliwiając w praktyce realizację inwestycji na podstawie wadliwej decyzji.

Sprostowanie decyzji dotyczy wadliwości polegającej na błędach pisarskich i rachunkowych oraz innych oczywistych omyłkach np. błąd w nazwie podmiotu, siedzibie, brak daty lub błędna data bądź błędnie wpisana jednostka redakcyjna przepisu. Sprostowanie nie może jednak polegać na ingerencji w merytoryczny sposób rozstrzygnięcia sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że w przypadku decyzji lokalizacyjnej „Niewłaściwe wskazanie w decyzji numerów działek nie ma charakteru oczywistej omyłki.”[1] Ustawodawca nie ograniczył żądania sprostowania decyzji żadnym terminem. Rozstrzygnięcie w przedmiocie sprostowania decyzji następuje w formie postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Uzupełnienie decyzji

Uzupełnienie decyzji dopuszczalne jest wyłącznie w zakresie rozstrzygnięcia lub pouczenia o środkach prawnych np. kiedy organ nie objął rozstrzygnięciem całego żądania strony albo też nie zawarł pouczenia o możliwości wniesienia odwołania.  Poza tymi elementami uzupełnienie decyzji jest wykluczone.  Należy pamiętać, że nie jest możliwe uzupełnienie decyzji w przypadku zupełnego braku rozstrzygnięcia. Nie jest też dopuszczalne uzupełnienie decyzji co do ustaleń i interpretacji przyjętych w uzasadnieniu wydanego przez organ rozstrzygnięcia. W przeciwieństwie do sprostowania – żądanie uzupełnienia decyzji jest ograniczone terminem – 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji. Uzupełnienie decyzji co do rozstrzygnięcia następuje w formie decyzji korygującej decyzję pierwotną, odmowa natomiast w formie postanowienia, które jest niezaskarżalne. Uzupełnienie decyzji co do pouczenia o środkach prawnych następuje w formie postanowienia. Orzeczenie o uzupełnieniu lub jego odmowa nie ma samodzielnego bytu prawnego, a pozostaje częścią decyzji, której uzupełnienia domagała się strona. Co istotne, organ administracji publicznej, który wydał decyzję, może ją uzupełnić lub sprostować z urzędu w ww. zakresie w terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji.

Uzupełnienie decyzji, a odwołanie od decyzji

Uzupełnienie i sprostowanie decyzji odróżnia również inna bardzo istotna kwestia. Zgłoszenie żądania uzupełnienia decyzji powoduje, że termin do wniesienia odwołania od decyzji biegnie od dnia doręczenia stronie rozstrzygnięcia wniosku o uzupełnienie decyzji.[2] W konsekwencji termin na złożenie odwołania będzie niejako wydłużony. Warunkiem jest złożenie wniosku o uzupełnienie decyzji w ustawowym terminie 14 dni.

Co do zasady sprostowanie decyzji nie ma takiego skutku. Jednak w orzecznictwie wyrażono pogląd, że  sprostowanie postanowienia w zakresie zawartego w nim pouczenia o trybie i terminie wnoszenia zażalenia modyfikuje moment rozpoczęcia biegu terminu do złożenia środka odwoławczego, ponieważ dopiero od tego momentu strona ma pewność co do prawidłowości pouczenia.[3]

Może zdarzyć się tak, że tylko jedna ze stron postępowania złoży wniosek o uzupełnienie bądź sprostowanie decyzji. Wniesienie przez tę samą bądź inną stronę postępowania wniosku o uzupełnienie albo sprostowanie decyzji organu I instancji nie pozbawia wniesionego skutecznie w ustawowym terminie środka odwoławczego bytu prawnego,  a także nie niweczy skutku prawnego w postaci zaskarżenia decyzji.[4]

Każdorazowo, po doręczeniu decyzji administracyjnej strona winna zapoznać się z treścią decyzji, sprawdzić czy zawiera wszystkie wymagane prawem elementy, czy nie ma omyłek, a także czy rozstrzyga o całości żądania. Tryb rektyfikacji decyzji służy do usuwania nieistotnych wad decyzji, natomiast po upływie terminu do uzupełnienia decyzji usunięcie wady w tym trybie będzie już niemożliwe, co może doprowadzić do opóźnienia wykonania decyzji bądź uniemożliwienia realizacji dalszych postępowań przed organami administracji publicznej w przypadku gdy wadliwa decyzja była podstawą do ich wszczęcia lub kontynuacji.

 

[1]              Wyrok NSA  w Warszawie z dnia  24 września 2009  r., II OSK 1439/08

[2]              Wyrok NSA w Warszawie z dnia 20 listopada 2018 r., II OSK 2971/18.

[3]              Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 28 grudnia 2017 r., II SA/Rz 1208/17.

[4]              Wyrok WSA w Krakowie z dnia 22 listopada 2017 r., II SA/Kr 764/17.