W sobotę 26 września Prezydent Andrzej Duda złożył swój podpis pod projektem ustawy o zmianie Prawa energetycznego w zakresie dostosowania tego aktu prawnego do wymogów rozporządzenia unijnego w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (rozporządzenie REMIT).
Oznacza to w szczególności wprowadzenie sankcji za wyszczególnione w rozporządzeniu naruszenia prawa oraz zastosowanie instrumentów kontroli państwowej w tym zakresie. Przedmiotowe zmiany dotyczą wszelkich podmiotów, które przeprowadzają w zakresie swej działalności transakcje obejmujące składanie zleceń na co najmniej jednym hurtowym rynku energii.
Obowiązki rejestracyjne i sprawozdawcze
Od chwili wejścia w życie nowelizacji rozszerzą się obowiązki sprawozdawcze oraz księgowe. Przedsiębiorstwa energetyczne oraz zajmujące się między innymi przesyłaniem lub dystrybucją energii zobowiązane będą do sporządzania i przechowywania odrębnego bilansu zysków i strat dla poszczególnych rodzajów wykonywanej działalności. Obowiązywać będzie również obowiązek rejestracji uczestników tych rynków w szczególnym rejestrze, który będzie prowadzony przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Odpowiedzialność karna
Podstawowym założeniem projektu jest penalizacja naruszeń zakazów wprowadzonych już wcześniej rozporządzeniem REMIT. Surowe kary przewiduje się między innymi za dokonywanie manipulacji na rynku oraz wykorzystywanie informacji wewnętrznych poprzez nabywanie, zbywanie lub próbę zbycia produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym, których informacja dotyczy. Zakazane jest również zalecanie lub namawianie do dokonania takiej transakcji przez inną osobą oraz ujawnianie informacji wewnętrznych osobom nieuprawnionym.
„Informacja wewnętrzna” została w przedmiotowym akcie zdefiniowana jako informacja o szczegółowym charakterze, która nie została podana do wiadomości publicznej, która dotyczy – bezpośrednio lub pośrednio – jednego lub większej liczby produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym i która, jeśli zostałaby podana do wiadomości publicznej, mogłaby znacząco wpłynąć na ceny tych produktów.
Z powyższego wynika, iż celem regulacji jest uniemożliwienie dokonywania nieuczciwej spekulacji na rynku energetycznym skutkującej zawyżeniem lub zaniżeniem cen, podaży lub popytu produktów energetycznych. Manipulacjami, o których mowa wyżej będzie więc na przykład składanie fałszywych zamówień.
Kontrola
W zakresie egzekwowania powyższych restrykcji przewiduje się szerokie uprawnienia kontrolne Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki realizowane przez upoważnionych przez niego pracowników. Podmiot kontrolowany będzie w szczególności zobowiązany do umożliwienia urzędnikowi wstępu do budynku czy też zapoznania się z prowadzoną dokumentacją. Zapisy projektu przewidują w powyższym zakresie ścisłą współpracę Prezesa URE z unijną Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki.
Przedmiotowy projekt jako podpisany przez Prezydenta nie ulegnie już zmianie i zostanie ogłoszony w Dzienniku Ustaw w niezmienionej treści. Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od tego ogłoszenia.
ARTYKUŁU? NAPISZ DO NAS