Problematykę wycinki drzew reguluje ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Od 1 stycznia 2017 r. obowiązywały liberalne przepisy, które pozwalały na niekontrolowaną wycinkę drzew przez osoby prywatne. Chcąc temu zaradzić, ustawodawca postanowił ponownie znowelizować ustawę. Od 17 czerwca 2017 r. obowiązują przepisy ograniczające samowolną wycinkę drzew. Zasadą przyjętą na gruncie powyższej ustawy jest obecnie konieczność uzyskania zezwolenia właściwego organu na dokonanie wycinki drzew lub krzewów. Ustawa wprowadza katalog zwolnień od tego obowiązku. W pewnych sytuacjach wystarczy jedynie zgłoszenie właściwemu organowi zamiaru wycinki drzew. Kluczowe znaczenie dla zróżnicowania powyższych sytuacji mają cechy fizyczne usuwanych drzew lub krzewów oraz cel, w którym dokonywana jest wycinka.
Zezwolenie na wycinkę w formie decyzji administracyjnej
W aktualnych regulacjach prawnych jako zasadę przywrócono obowiązek uzyskania przez zainteresowanego wycinką decyzji administracyjnej – zezwolenia na wycinkę drzew lub krzewów. Właściciel terenu lub posiadacz (za zgodą właściciela), który chce wyciąć drzewo lub krzew, zobowiązany jest do złożenia wniosku do wójta, burmistrza, prezydenta miasta o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu. Jeżeli drzewo lub krzew rośnie na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków potrzebna jest zgoda wojewódzkiego konserwatora zabytków. Jeśli drzewo rośnie w pasie drogowym drogi publicznej, zezwolenie wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska, natomiast jeżeli drzewo rośnie na obszarze objętym ochroną krajobrazową w granicach parku narodowego albo rezerwatu przyrody zezwolenie wydaje się po uzgodnieniu odpowiednio z dyrektorem parku narodowego albo regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
We wniosku o wydanie zezwolenia oprócz danych osobowych i danych nieruchomości wnioskodawca musi określić m.in. obwód pnia drzewa zmierzony na wysokości 130 cm bądź wielkość powierzchni z której zostanie usunięty krzew (celem wyliczenia opłaty), miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu oraz wskazać, czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Ponadto wnioskodawca zobowiązany jest załączyć rysunek bądź mapkę przedstawiające usytuowanie drzewa lub krzewu objętego wnioskiem na nieruchomości.
Organ, do którego został złożony wniosek dokonuje oględzin przed wydaniem zezwolenia. W przypadku stwierdzenia, że usunięcie drzewa lub krzewu spowoduje naruszenie zakazów w stosunku do gatunków chronionych, postępowanie zawiesza się do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę zezwolenia na czynności podlegające zakazom w stosunku do tych gatunków. Organ może uzależnić wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu od określonych nasadzeń zastępczych lub przesadzenia tego drzewa lub krzewu. Zezwolenie w formie decyzji administracyjnej uprawnia wnioskodawcę do legalnej wycinki drzewa lub krzewu.
Zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na wycinkę.
Ustawa w określonych przypadkach zwalnia z obowiązku uzyskania zezwolenia. Zezwolenie nie jest wymagane:
– jeżeli powierzchnia krzewu albo krzewów rosnących w skupisku nie przekracza 25 m2,
– co do zasady w stosunku do krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne,
– w stosunku do drzew których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
- a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew;
– w stosunku do drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
– drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego,
– drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach,
– drzew lub krzewów owocowych, chyba że rosną na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
– drzew lub krzewów usuwanych w związku z: funkcjonowaniem ogrodów botanicznych lub zoologicznych, parków narodowych, parków krajobrazowych lub rezerwatów przyrody, budową wału przeciwpowodziowego, poprawieniem widoczności sygnalizatorów i pociągów, ułatwieniem eksploatacji urządzeń kolejowych, usunięciem przeszkód lotniczych, udrożnieniem i utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych, przeprowadzaną akcją ratownicza przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby, złomami i wywrotami dokonywanymi przez właściwe jednostki lub osoby. W pewnych przypadkach konieczne są oględziny organu, celem potwierdzenia przesłanek.
Warto zauważyć, ze wycinka drzew i krzewów została poddana precyzyjnym regulacjom. Nie jest już tak łatwe wycięcie każdego drzewa i krzewu. W obecnym stanie prawnym nie jest możliwe, jak to było kiedyś, ustalenie przez radę gminy, że pewne rodzaje i gatunki drzew nie będą objęte obowiązkiem uzyskania zezwolenia. Wycinka drzew i krzewów została poddana ścisłej reglamentacji ustawowej. Tylko w szczególnie uzasadnionym przypadku i w stosunku do określonego rodzaju i cech drzew możliwa jest wycinka bez zezwolenia. W dodatku należy mieć na uwadze, że korzystając z przywileju brak obowiązku uzyskania zezwolenia, jeżeli w ciągu 5 lat od dokonania wycinki wystąpimy o pozwolenie na budowę związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą na terenie, na którym wcześniej usunęliśmy drzewo, wówczas nie ominie nas opłacenie każdego, usuniętego w tym czasie drzewa. Przed wszystkim przepisy mają na celu ochronę przyrody przed niepohamowanym usuwaniem drzew. Ustawodawca przewidział również uproszczony tryb uzyskania przyzwolenia na wycinkę w postaci milczącej zgody, który szczegółowo przedstawiony zostanie w kolejnym artykule.
ARTYKUŁU? NAPISZ DO NAS