Ustawa z dnia 24. lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych czyli specustawa przesyłowa przewiduje trojakiego rodzaju sposoby doręczania decyzji wydawanych na jej podstawie. W dzisiejszym artykule tylko po krótce omówione zostaną wszystkie możliwości doręczeń wraz z rozróżnieniem ich stosowania.
Sposób dokonania doręczenia zależy od tego, do kogo doręczenie ma nastąpić. Rozróżnić możemy trzy podmioty:
Doręczenie wnioskodawcy
Doręczenie wnioskodawcy decyzji wydawanych na podstawie specustawy następuje w „tradycyjny” sposób. Na przykładzie decyzji o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej – wojewoda doręczy wnioskodawcy decyzję lokalizacyjną na wskazany adres do korespondencji.
Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości objętych decyzją
Właścicielom i użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych decyzją wydaną na gruncie specustawy organ doręcza nie tyle treść decyzji, ale wyłącznie zawiadomienie o jej wydaniu (odmiennie niż wnioskodawcy). Zawiadomienie zawiera informację o miejscu, w którym można zapoznać się z treścią wydanej decyzji. Doręczenie zawiadomienia następuje na adres określony w katastrze nieruchomości. Ustawa wskazuje, że adres ten jest wiążący bez względu na to, czy adresat rzeczywiście zamieszkuje lub przebywa pod wskazanym adresem. W interesie właścicieli i użytkowników wieczystych decyzji jest zatem dbałość, aby widniejące w katastrze nieruchomości adresy były aktualne.
Pozostałe strony postępowania
Pozostałe strony postępowania zawiadamiane są o wydaniu decyzji poprzez obwieszczenie. Dokonanie obwieszczenia następuje w urzędzie wojewódzkim i urzędach gmin właściwych ze względu na lokalizację inwestycji, na stronach internetowych w/w organów oraz w prasie o zasięgu ogólnopolskim. Ponieważ obwieszczenie może w związku z ty pojawić się w wielu miejscach, a każde z nich może dokonać go w innej dacie, ustawodawca wskazał, że wiążąca jest data, w której obwieszczenie nastąpi w urzędzie wojewódzkim. Tylko to obwieszczenie ma, zgodnie z zapisami specustawy, skutek doręczenia. Takie rozwiązanie zapobiega sytuacji, w której nie można ustalić konkretnej daty dokonania obwieszczenia (a tym samym skutku doręczenia), bowiem obwieszczenie pojawiło się w poszczególnych instytucjach w różnym czasie.
Omówione sposoby doręczeń znajdują analogiczne zastosowanie zarówno do decyzji wydawanych przez organ I jak i organ II instancji. Wskazane sposoby doręczenia stosuje się do decyzji lokalizacyjnej (decyzji o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowych), pozwolenia na budowę oraz decyzji o zezwoleniu na wejście na teren nieruchomości
Co ciekawe, doręczenia omawianych decyzji mają własną regulację w specustawie, która wyłącza stosowanie do doręczeń przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (upzp). Specustawa wskazuje jednak, że zastosowanie nadal znajdują dwa przepisy upzp, zgodnie z którymi:
- marszałek województwa prowadzi rejestr wydanych decyzji w o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim;
- wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazuje marszałkowi województwa kopie decyzji w terminie 7 dni od ich wydania.
Artykuł stanowi wstęp do dalszych rozważań na temat doręczeń dokonywanych na drodze specustawy przesyłowej. W kolejnych artykułach poruszona zostanie kwestia wątpliwości interpretacyjnych powstałych w związku z dokonywaniem doręczenia w drodze obwieszczenia. Analizie poddamy również możliwość (i skuteczność) złożenia odwołania od decyzji zanim jeszcze nastąpi skutek obwieszczenia. Zapraszam do śledzenia Portalu.
Autor:
Paulina Skonieczna
ARTYKUŁU? NAPISZ DO NAS