Opis przedmiotu zamówienia a kwestia dyskryminacji wykonawców

Podstawową zasadą prawa zamówień publicznych jest zapewnienie uczciwej i równej konkurencji dla podmiotów działających na rynku. Wynika z tego konieczność sformułowania przedmiotu zamówienia w ten sposób by dopuszczonym do złożenia oferty był każdy podmiot mogący zapewnić zamawiającemu poszukiwany produkt lub usługę.

W praktyce zamawiający często starają się doprowadzić do sytuacji, w której szczegółowy opis przedmiotu zamówienia umożliwia złożenie oferty tylko jednemu przedsiębiorcy. Ma to na celu podporządkowanie procedury udzielania zamówienia pod z góry przewidziany efekt w postaci wyboru konkretnego wykonawcy.

Neutralność opisu

W świetle norm Prawa zamówień publicznych nie ma wątpliwości, iż opisane wyżej działania stanowią naruszenie przepisów ustawy oraz czyn nieuczciwej konkurencji. Zamawiający zobowiązany jest bowiem dokonać opisu obiektywnego i niedyskryminującego sposobu dokonywania wyboru wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert. Zgodnie
z tezą wyrażoną wielokrotnie przez Krajową Izbę Odwoławczą, w tym w wyroku z dnia 20 listopada 2008 r. (sygn. KIO/UZP 1273/08) Zasadę uczciwej konkurencji narusza zbyt rygorystyczne określenie wymagań odnoszących się do przedmiotu zamówienia, jeżeli nie jest to uzasadnione potrzebami zamawiającego, a jednocześnie ogranicza krąg wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia.

Charakterystyczne cechy przedmiotu zamówienia

Z drugiej strony często przeznaczenie produktu lub charakter wymaganej przez zamawiającego usługi z góry wyklucza możliwość jej dostarczenia przez znaczną część niewyspecjalizowanych podmiotów działających w branży. W praktyce często zdarza się, iż potrzebne produkty lub usługi wykonywane są tylko przez kliku lub nawet przez jednego przedsiębiorcę na terenie całej Polski. Sytuacje takie występują między innymi w zakresie zamówień spółek kolejowych oraz naukowych ośrodków badawczych. Z tego też powodu Krajowa Izba Odwoławcza w dalszej części uzasadnienia orzeczenia wskazanego wyżej dodaje, iż zamawiający ma prawo żądać produktu o cechach odpowiadających jego potrzebom, w tym także o najwyższych dostępnych standardach jakościowych.

W uzasadnieniu innego orzeczenia[1] Krajowa Izba Odwoławcza wskazuje nadto, iż każde uszczegółowienie przedmiotu zamówienia ogranicza w praktyce konkurencję, jednakże pewien stopień takiego ograniczenia może zostać dopuszczony a jego zakres zależny jest od wagi i znaczenia potrzeb zamawiającego, które tego typu ograniczenia będą dyktować i uzasadniać.

Uzasadnienie potrzeb

Mając na uwadze powyższe za kluczowe dla prawidłowości opisu przedmiotu zamówienia należy uznać rzetelne uzasadnienie jego szczegółowości potwierdzające fakt poparcia opisu rzeczywistymi i usprawiedliwionymi potrzebami zamawiającego. Przekonujące uzasadnienie zniechęci z pewnością niedopuszczonych do składania ofert wykonawców do wnoszenia odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej a Zamawiającemu może zapewnić korzystny wyrok jeżeli do takiej sytuacji dojdzie.

[1] Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. sygn. KIO 680/11

MASZ PYTANIE DOTYCZĄCE TEGO
ARTYKUŁU? NAPISZ DO NAS

Zobacz inne artykuły z tego działu

podwykonawstwo w zamówieniach publicznych

Zamówienia Publiczne: Bezpośrednia zapłata podwykonawcy

zamówienia publiczne

Istotna zmiana umowy zawartej w trybie zamówień publicznych

Nowe Prawo Zamówień Publicznych już pewne

Certyfikaty dla wykonawców ubiegających się o zamówienie publiczne


Inwestycje
liniowe

Strefa
szkoleń

Kontakt

Inwestycje
liniowe

Strefa
szkoleń

Kontakt

Dowiedz
się jak
możemy
Tobie
pomóc