Specustawa: konsekwencje braków formalnych odwołania od decyzji

W poprzednim artykule przedstawione zostały najistotniejsze kwestie związane z wniesieniem odwołania od decyzji wydanej na gruncie specustawy przesyłowej. Co jednak zdarzy się, jeśli wnoszone odwołanie będzie zawierało braki formalne? Odpowiedź znajdziecie Państwo poniżej.

Jeśli w odwołaniu od decyzji nie znajdą się wszystkie wymagane przez ustawę elementy, nie oznacza to nie oznacza automatycznego odrzucenia odwołania przez właściwe organy. Zastosowanie w tym przypadku znajdzie regulacja z art. 64 § 2 k.p.a., zgodnie z którą „jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.” Organ jest zatem obowiązany pisemnie wezwać odwołującego się do uzupełnienia braków formalnych odwołania, wskazując szczegółowo jakie elementy odwołania powinny zostać uzupełnione oraz w jakim zakresie.

Dopiero gdy strona nie uzupełni odwołania w ustawowym terminie 7 dni liczonym od dnia doręczenia wezwania do uzupełniania braków formalnych, organ, na podstawie art. 64 § 2 k.p.a., będzie obowiązany do pozostawienia odwołania bez rozpoznania. Warto przy tym podkreślić, że o pozostawieniu odwołania bez rozpoznania organ zawiadamia stronę w formie pisemnej. Jednakże od tego rodzaju rozstrzygnięcia organu nie przysługuje skarżącemu prawo wniesienia odwołania lub zażalenia do organu wyższej instancji.

Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem orzecznictwa sądów administracyjnych „na pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.) przysługuje skarga na bezczynność organu, stosownie do art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30. sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.)[1].”  Tym samym odwołująca się strona postępowania, która uważa, że organ bezzasadnie pozostawił wniesione przez nią odwołanie bez rozpoznania może wykazywać swoje racje w ramach procedury administracyjnej i sądowej przewidzianej na wypadek bezczynności organu.

Omówione powyżej reguły postępowania odwoławczego znajdą zastosowanie do wydawanych na podstawie specustawy energetycznej decyzji o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji, decyzji środowiskowej, pozwolenia na budowę oraz zezwolenia na wejście na nieruchomość w celu wykonania badań i pomiarów do raportu OOŚ.

[1] Uchwała składu 7 sędziów Naczelnego Sąd Administracyjnego z dnia 3 września 2013 r., I OPS 2/13, ONSAiWSA 2014/1/2, OSP 2014/5/53, LEX nr 1356405, Prok.i Pr.-wkł. 2014/11-12/48.

MASZ PYTANIE DOTYCZĄCE TEGO
ARTYKUŁU? NAPISZ DO NAS

Zobacz inne artykuły z tego działu

Nowelizacja ustawy o OZE – założenia poznamy wkrótce

Nowe inwestycje w ramach specustawy przesyłowej

Ciekawy wyrok WSA | Specustawa przesyłowa

Specustawa energetyczna - decyzja lokalizacyjna

Specustawa energetyczna: decyzja lokalizacyjna bez skutków wywłaszczeniowych


Inwestycje
liniowe

Strefa
szkoleń

Kontakt

Inwestycje
liniowe

Strefa
szkoleń

Kontakt

Dowiedz
się jak
możemy
Tobie
pomóc