W poprzednim wpisie prezentowaliśmy postanowienia tarczy antykryzysowej w zakresie umów najmu. W niniejszym wpisie przybliżymy zmiany z zakresu prawa budowlanego, które obowiązują od 31 marca 2020 r. oraz odniesiemy się krótko do nowelizacji, czyli tzw. tarczy 1.1. (lub tarcza 2.0 - w zależności od nazewnictwa), która weszła w życie 18 kwietnia 2020 r.
Wyłączenie przepisów prawa budowlanego, ale także nowe obowiązki
Jeszcze przed wejściem w życie tzw. tarczy antykryzysowej istniało wyłączenie stosowania przepisów prawa budowlanego, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz w ograniczonych zakresie także ustawy o działalności leczniczej. Wyłączenie dotyczyło projektowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych, w tym zmiany sposobu użytkowania – dokonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19. Powyższe wynikało z tzw. specustawy koronawirusowej.
Tarza antykryzysowa (tarcza 1.0) znowelizowała specustawę koronawirusową i szereg innych ustaw. Z dniem 31 marca 2020 r. utrzymano powyższe przepisy, jednak sprecyzowano, że wyłączenia doznają nie tylko przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ale także wydane na jej podstawie akty planistyczne.
W tarczy 1.0 z dniem 31 marca 2020 r. stworzono także obowiązek informowania właściwego organu administracji architektoniczno – budowlanej o prowadzeniu robót budowlanych i zmianie sposobu użytkowania w związku z przeciwdziałaniem COVID-19. Informacja ma zawierać: rodzaj, zakres, sposób wykonywania robót, termin, dotychczasowy i planowany sposób użytkowania.
Jeśli inwestycja zagraża życiu lub zdrowiu – organ wydaje decyzję określającą niezbędne zabezpieczenia, a decyzja taka jest natychmiastowo wykonalna.
Ponadto jeżeli prowadzenie robót budowlanych w związku z COVID-19 w normalnych warunkach wymagałoby uzyskania pozwolenia na budowę, inwestor musi zapewnić objęcie kierownictwa oraz nadzoru nad robotami przez osoby o odpowiednich uprawnieniach.
W przypadku inwestycji rozpoczętych przed dniem wejścia w życie tarczy 1.0, czyli przed 31 marca 2020 r., inwestor musi następczo poinformować odpowiedni organ administracji architektoniczno – budowlanej o prowadzeniu robót lub zmianie sposobu użytkowania (w sposób wskazany wyżej). Nie przewidziano jednak obowiązku następczego objęcia budowy kierownictwem czy nadzorem przez odpowiednie osoby.
Zmiany wynikające z nowelizacji tarczy – tarcza 1.1 / tarcza 2.0
W piątek 17 kwietnia 2020 r. Prezydent podpisał tzw. tarczę antykryzysową 1.1 (lub tarczę 2.0 w zależności od nazewnictwa). Nowela w odniesieniu do większości przepisów weszła w życie 18 kwietnia 2020 r.
W noweli pojawiają się liczne rozwiązania w zakresie poszerzenia wsparcia dla przedsiębiorców, ale także przepisy z zakresu prawa budowlanego.
Nowela wprowadza regulacje odnoszące się bezpośrednio do masztów antenowych, tj. wprowadzenie nowej definicji przenośnego wolnostojącego masztu antenowego oraz zasad sytuowania takich masztów, np. zwolnienie z obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę, jeżeli budowa oddziałuje na obszar Natura 2000 lub dotyczy zabytku (inwestorem musi być przedsiębiorca telekomunikacyjny). Do budowy masztu można przystąpić po 3 dniach od zgłoszenia, a organ może w terminie 14 dni zgłosić sprzeciw (jedynie gdy budowa zagraża bezpieczeństwu). Podobnie przystąpienie do użytkowania odbywa się po zgłoszeniu.
W okresie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii co do niektórych inwestycji wyłącza się także wymóg uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie (m.in. obiekty sportowe, budynki nauki, kultury, biurowce, budynki handlu, gastronomii, budynki przemysłowe – z wyjątkami).
Wyłączenie przepisów prawa budowlanego i innych ustaw co do projektowania, budowy itp. obiektów w związku z COVID-19 rozszerzono także na obiekty budowlane dotyczące utrzymania ciągłości działania istotnych usług, w szczególności w zakresie telekomunikacji, łączności publicznej, transportu, świadczeń zdrowotnych, energetyki, handlu, gospodarki wodnej lub kanalizacyjnej, oczyszczania ścieków, porządku publicznego, obronności.
Z dniem 31 marca 2020 r. wstrzymano także bieg terminów w różnego rodzaju postępowaniach, jednak tarcza 1.1. wskazuje, że wstrzymanie nie dotyczy wskazanych w noweli czynności z zakresu wydawania aktów planistycznych, decyzji o warunkach zabudowy czy decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Poprzedni wpis dotyczący umów najmu dostępny jest tutaj.
Wpis dotyczący specjalnych rozwiązań w zakresie prawa budowlanego dostępny jest pod tym adresem.
ARTYKUŁU? NAPISZ DO NAS
Kamil Czubiński
Inne artykułytego autora